خانواده؛ مقصر تمام‌قد رانندگی بدون گواهینامه 

شاید آمار 35درصدی مرگ‌ومیر رانندگان موتورسیکلت در تصادفات رانندگی بود یا آمار 70درصدی تصادفات رانندگی نوروز 1403 اصفهان که عامل انسانی مقصر آن بود که پلیس را واداشت پس از برنامه‌های متعددی که در راستای فرهنگ‌سازی برای رانندگی کم‌خطر، صدور گواهینامه یک‌روزه موتورسواران، اهدای کلاه کاسکت و ... داشت

خانواده؛ مقصر تمام‌قد رانندگی بدون گواهینامه 


شاید آمار 35درصدی مرگ‌ومیر رانندگان موتورسیکلت در تصادفات رانندگی بود یا آمار 70درصدی تصادفات رانندگی نوروز 1403 اصفهان که عامل انسانی مقصر آن بود که پلیس را واداشت پس از برنامه‌های متعددی که در راستای فرهنگ‌سازی برای رانندگی کم‌خطر، صدور گواهینامه یک‌روزه موتورسواران، اهدای کلاه کاسکت و ... داشت بالاخره دست به برخورد جدی‌تر و استفاده از اهرم جریمه بزند تا بتواند از حوادث جرحی و منجر به مرگ‌ومیری که روزبه‌روز در حال افزایش است جلوگیری کند. البته در سال 99 بود که دستگاه قضایی استان برای نخستین بار با همکاری معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری ، اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان و مراجع انتظامی، رسیدگی به پرونده‌های مربوط به رانندگی بدون گواهینامه را به‌صورت ۱۰۰ درصد الکترونیک آغاز کرد اما به‌تازگی رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز از اجرای طرح ویژه برخورد با رانندگان بدون گواهینامه در محورهای مواصلاتی خبر داده که حاکی از آمار قابل‌توجه تخلفات در این حوزه است؛ ولی در این مورد به‌خصوص، انصافا تقصیر زیادی متوجه مسئولان یا دستگاه‌های مختلف نیست و نظام خانواده است که به‌نوعی مسئولیت تمام‌قد این اتفاق و کم‌کاری را بر عهده‌دارد.
اینکه پدرها معمولا رانندگی را در سنین پایین به فرزندان خود بویژه پسرها می‌آموزند را شاید زیاد شنیده باشید که گرچه کار شیرین و دلپسندی برای هر دویشان به شمار می‌رود اما پلیس نیست که باید خطرات حاصل از رانندگی کردن در فاصله مانده تا 18 سالگی و سن قانونی کسب گواهینامه رانندگی را عهده‌دار شود. چه خودرو چه موتورسیکلت ، فرقی نمی‌کند، تا زمانی که دوره قانونی کسب گواهینامه توسط افراد برای آنها طی نشود، می‌توانند ارابه مرگ ایشان و افراد نزدیک همراهشان بوده و عامل خطرسازی در راه و جاده به شمار رود.
اینکه برخی افراد حوصله حضور در کلاس‌های آموزشی رانندگی را ندارند خود حاکی از این است که افراد قانونمندی نیستند چرا که این دوره‌ها علاوه بر صبوری، قاعده و قانون رانندگی را می‌آموزد ولی شاهد هستیم که بسیاری از افراد در سنین پایین یا حتی بالای 18 سال، گواهینامه نداشته و بعضا به دنبال تهیه غیرقانونی آن هستند که نیاز به آزمون رانندگی نداشته باشد.
شاید استفاده از اهرم جریمه و برخورد پلیس بتواند تا حدودی مانع از بروز این تخلف باشد اما باید چه اتفاقی بیفتد تا خانواده‌ها که گاها خود قوانین حتی ابتدایی را به‌درستی رعایت نمی‌کنند، سربه‌راه شوند؟
بر اساس آمار به‌دست‌آمده در مجموع ۱۴ روز اجرای طرح نوروزی هزار و ۲۵۹ فقره تصادف در جاده‌های استان رخ داد با توجه به وقوع ۲۹ فقره تصادف فوتی و جان باختن ۳۶ نفر در تصادفات امسال ، از نظر میزان وقوع تصادفات فوتی و تعداد جان‌باختگان در سر صحنه تصادف، به ترتیب با افزایش ۳۸ و ۵۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بودیم.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار